Triptych „Arabská modlitba“ Nosek Boris

Jedná se o triptych skládající se z:

1) hluboké porcelánové mísy na ikebanu (ø 50cm výška 16 cm)

2) mělké dlouhé porcelánové mísy (ŠxHxV 70 cm x 50 cm x10 cm)

3) vázy – poupěte (V 35 cm x ø25 cm)

Tyto tři komponenty tvoří nedílnou součást objektu, ale je možné je instalovat i od sebe jako samostatné solitéry, ovšem v kontinuální blízkosti. Tyto tři solitéry jsou součástí triptychu, který má jednotnou povrchovou úpravu a je zpracován stejnou technologií. Má i tvarovou a designovou podobnost a je vytvořen z pravého českého kaolinu.

435 000 Kč
Dostupnost: Skladem (1 ks)
Kód: 137
Triptych „Arabská modlitba“ Nosek Boris

Detailní popis produktu

1) Hluboká místa na ikebanu připomíná sepjaté ruce do „hrsti“ symbolizující tvar studánky – studni moudrosti. Ale i prosbu, určitou modlitbu za odpuštění hříchů a naopak přijetí božské velikosti uznání, pokoru, přijetí jeho lásky, síly a energie. Tyto ruce skrývají v dlani bílou spirálu (barva porcelánu) složenou z kaligrafií – znaků, hieroglyfů tvořících vždy smysluplný text. Tato spirála symbolizuje genezi – vývoj lidstva, cestu vzhůru, cestu k bohu. Naopak v moderním hávu připomínající tradiční historické hodnoty ve svém obsahu podstatné myšlenky z Koránu, se kterými může souhlasit i pravověrný křesťan, věřící v Ježíše Krista a ve slovo Boží. I spodní strana hluboké mísy je pojednána adekvátní malířskou formou včetně biskvitového basreliéfu ve zlaté ploše. Nejen že se ode dna táhne bílá spirála s texty, čitelná zpráva do leva, tím pádem i zespoda nahoru, ale vlastní struktura stylizovaných kloubů na dlaních a prstech připomíná hory. Jsou to fragmenty pohoří Sinaje z poloostrova tak známého právě z Bible a příběhu Mojžíše, který snesl z hory lidem kamenné desky s desaterem – poselstvím Boha nepoučitelnému lidstvu.

2) Dlouhá mělká mísa stylizující ve své siluetě velikou kapku. Symbol kapky je využit i v dalších transpozicích. Jednak představují životodárnou vodu, zejména na poušti - symbol života v modré podobě. V bílé podobě kapka symbolizuje víru, kterou Bůh vylévá ze džbánu na zem. Černá kapka symbolizující pro Emiráty tak typický zdroj obživy a výdělku – ropu, zdroj a symbol bohatství. Tyto barvy se mění a transponují do kontrastu. Mělká mísa je završena v místě setkání ze dvou oblouků, na horní straně zvednuté vitrážovým fragmentem, který doplňuje celou mísu na tvar srdce – symbol lásky, tolerance a respektu mezi státy.    

3) Váza v sobě skrývá dvě kompozice sepjatých dlaní – rukou mající různé symboly. Z přední i zadní strany jsou ruce rozpřažené, kdy dlaně a zejména prsty připomínají velká křídla letící holubice směrem k obloze – k Bohu a palce těchto rukou se překrývají. Zejména jeden palec připomíná v siluetě ptačí hlavu. Jedná se o symbol letící holubice k nebeským výšinám a sídlu Boha. V předělu mezi jednou a druhou dvojicí vyrůstá esovitá arabeska připomínající vycházející měsíc a konec spirály osmičku – nekonečno. Těsně pod ní se nachází skleněná transparentní kapka symbolizující čistotu ducha a světlo opravdové víry. Na protilehlé straně jsou dvě další kapky – modrá a černá s duhovými reflexy připomínající moře a ropu. Každá z dvojice dlaní tvořící letící ptáky je metaforou letícího ptáka, symbolu svobody, dobroty a lásky. Jedna ruka je zlatá a druhá platinová. Metafora vzácnosti a opravdové cennosti obsažené v každém člověku, v jeho rukou, v jeho potenciálu i v jeho srdci. Může to být i podaná ruka člověka člověku, národ národu. Možná platinová snad symbolizuje Evropany a zlatá Araby. Dva nejvzácnější plnohodnotné kovy, které mají svoji identitu, svůj punc kvality a nedozírnou hodnotu viděnou v potenciálu svého lidu. I zde je spirála symbolizující genezi a vývoj a obsahující myšlenky Koránu.

V těchto originálech je využita celá škála technologicko-řemeslného zpracování počínaje prořezávaným tvarem v přežahu vysokofrekvenční frézkou do předem míněné kompozice a tvaru. Tato technika je společná pro všechny tři objekty.

Vlastní technologicko-řemeslná malířská realizace probíhala ve čtyřech výpalech – ze syrového na přežah, z tohoto na ostrý střep (1400˚C), následně dva dekorační na zlato a platinu (820 ˚C) a druhý na serigrafické tisky (800 ˚C), kdy na tzv. přežah byl zakreslen kompoziční záměr a celý motiv. Tento byl poté prořezán vysokofrekvenční frézkou a po ukončení, začištění a zabroušení všech míst v prořezu se přešlo k malbě horkým voskem. Tímto pak vznikly vpadlé basreliéfy, do kterých se zatřela zlatá barva, která se oproti glazovanému pozadí jeví matně a velmi zásadním způsobem pak kontrastuje. Složení malířských prostředků a postupů podle stupně výpalu – jsou zde použity černá barva, zlato i platina a serigrafický tisk. Z důvodu velké náročnosti přepsat citace z koránu ala prima formou kaligrafického štětcového projevu a z toho vyplívající případné chyby (nejen gramatické, ale možná i obsahové) autor zvolil cestu serigrafie. Vznikly tak ve třech barevnostních mutacích texty z Bible i Koránu nesoucí příbuzný nebo přímo totožný obsah. Tyto texty jsou zlaté, černé i platinové. Celková barevnost je držena ve střídmé, grafické zlato-stříbrno-bílé škále s fragmenty černých textů. Všechny tři objekty mají harmonickou, vyváženou a pro cyklus důležitou kontinuitu v barevnosti i tvaru, reliéfu i v celkovém obsahu.

Triptych je opatřen na podední konkrétním rokem a signaturou Bo.No.2020 a názvem.

Tento triptych má tak všechna oprávnění k tomu být považován za autorské dílo Borise Noska.

Tato signatura, ale i podpis certifikátu, dokládá originalitu námětu, původnost techniky, ale i autorství a pravost celého díla. 

Podobné produkty

Tower III. Věž III. nerez, vinyl v60cm
54 000 Kč
Skladem (1 ks)

Nerez, vinyl Výška 60 cm Rok 2021

1228
Tower VI. Věž VI. nerez, vinyl v60cm
54 000 Kč
Skladem (1 ks)

Nerez, vinyl Výška 60 cm Rok 2021

1234
Interference I. nerez, 58cm
58 000 Kč
Skladem (1 ks)

Nerez, vinyl Výška 60 cm Rok 2023

1237
Tower II. Věž II. nerez, vinyl v60cm
54 000 Kč
Skladem (1 ks)

Nerez, vinyl Výška 60 cm Rok 2021

1225
Tower IV. Věž IV. nerez, vinyl v60cm
54 000 Kč
Skladem (1 ks)

Nerez, vinyl Výška 60 cm Rok 2021

1231