Obraz „Mezi dobrem a zlem“ Nosek Boris

Mezi dobrem a zlem - bohyně spravedlnosti

Strukturální obraz „Mezi dobrem a zlem“, kombinovaná technika s reliéfem, olejomalba na plátně + bronzy a plátkové zlato (metaly a fragmentární plátkové zlato).

100 cm x 140 cm

Požadovaný reliéf autor buduje vždy pomocí špachtlí, nožů a injekční stříkačky, a to speciální masou (hmotou), kde hlavní složkou je zahuštěný latex s přidáním sádry. Do velkých zvířecích těl - hieroglyfů v pozadí, ale i centrálního ženského aktu - byla nanesena masa tekutého materiálu  latexu se sádrou. 

Takto vzniklý strukturální podklad autor po zaschnutí a vytvrdnutí spáruje tmelem či latexem se sádrou. Reliéf dále opracovává broušením, vrtáním a smirkováním dle požadovaného záměru, aby vznikl dostatečně diferencovaný basreliéf. Všechny tyto práce autor vykonává při vodorovné poloze plátna, aby latexová kaše nestekla.

Na vzniklý reliéfní a strukturální hlavní námět se lepením a vyhlazováním plátkového zlata vytváří finální dojem. Dokončování díla probíhá zlatými foliemi, nanášenými na mixtion (lepidlo a pojidlo s vlastním podkladem) ve zlatnéřské dílně pana Tomáše Oršového, a to z důvodů bravurního profesionálního zpracování této techniky. Tenké plátky zlata přesně kopírují i nejmenší detaily v povrchu a struktuře, ale i vysoké reliéfy latexové hmoty v podkladu.

Pozadí celé horizontální kompozice je realizováno černobílou olejomalbou s dlouhými přechody ve škále šedých tónů. Tato olejomalba pokračuje přes egyptské hieroglyfy, ale i přes tenké vysoké linie, stylizující cesty, proudy, ale i tištěné spoje a elektroniku. Na vzniklý haptický podklad, tvořený reliéfními hieroglyfy, nalévanými injekční stříkačkou, malíř posléze v pozadí obrazu nanáší bronzovou pastu pomocí válečku.

442 000 Kč
Dostupnost: Skladem (1 ks)
Kód: 62
Obraz „Mezi dobrem a zlem“ Nosek Boris

Detailní popis produktu

Jedná se o trojúhelníkovou centrální kompozici - pomyslnou symetrickou pyramidu, rozdělenou vertikální osou na levou a pravou polovinu. Zde sedí dva stylizovaní sokoli, kteří mají díky pokrytí pravým plátkovým zlatem intenzivní žlutý lesk a vystupují tak opticky z celého obrazu - nejen díky vlastnímu vysokému reliéfu. Z plátna vyrůstají dominantní sokoli s křídly napřaženými křídly vpřed a tvoří pomyslnou bránu do světa starověku. Svými křídly chrání stojící ženský akt - lásku na očích. Tento námět trochu evokuje známý film Indiana Jones - dobyvatelé ztracené archy, kde je výše zmíněná archa na svém víku opatřena podobnými bohy Hory (plurál od „Horus“), chránící poklad napřaženými křídly proti sobě. Tady je však u každého ptáka jeho zadní křídlo vztyčeno a nad hlavou figury se nejvyšší letky dotýkají. Tvoří tak pomyslný vrchol pyramidy, chránící hodnoty dobra a spravedlnosti. Nahotu ženského těla zakrývá levá (klín) a pravá ruka (levé ňadro). Jakási křehkost a čistota mladé dívky jsou symboly čistoty lidského chování - etiky a morálky - symbolů dobra a spravedlnosti. Je to jediný obraz, kdy se pozadí asymetricky rozděluje na levou a pravou polovinu a z bílé aury se na levé straně postupně stává šedá, tmavší šedá, až po úplně černou barvu ve vlastním rohu obrazu. Naopak od zad a křídel pravého sokola výrazně kontrastuje černá barva, jež se zesvětluje z temně šedých tónů přes světlé - až do bílého rohu díla. A tak je celý objekt obklopen z jedné strany temnotou - zlem - a z druhé strany světlem, září - dobrem. Na hrotu pyramidy se tyto dva protipóly prostupují - propojují tak, jak je tomu mnohdy i v životě.

Na spodní straně obrazu jsou pod dlouhými špičatými letkami zachyceny i stíny těchto dlouhých per a  obraz má tak nečekaně i realistický a hlubší prostorový efekt. Narozdíl od stylizovaných reliéfních těl sokolů jsou tyto fragmenty obrazu realizovány splývavou malbou v šedočerných tónech. Jakási jemná struktura, připomínající elektronické detaily tištěných spojů, pokračuje i v tělech sokolů, ale i mezi nimi, až k vlastnímu ženskému aktu. Tato elektronika připomíná naší civilizaci, v současnosti posouvající kulturu Egypta až k nám do našich dob. Křídly tak prochází jakýsi kruh, který je v perspektivě a prostoru ztvárněn oválem a odpovídá dějovému posunu celého námětu. Cesty a tištěné spoje odskakují při hraně tohoto kruhu a linie jsou vyzlaceny o několik čar dále tak, aby přímo nenavazovaly na ty původní vedle hranice kruhu. Tento zvláštní prostor symbolizuje černou díru, kterou se egyptský námět může teleportovat do naší doby, ale i dál - do čtvrté, páté… dimenze. Je na každém diváku, jak poskládá jednotlivé atributy celého díla do svého nového příběhu a jaká metafora bude příznačná pro jeho pojetí. Cesta k vnímání každého díla je klikatá a individuálně odlišná. Každý má možnost objevit i nová fakta a souvislosti, a tím pádem i novou pravdu, na kterou má každý svůj nárok.

Autor zde využívá široké tvarové škály klasických egyptských hieroglyfů, ale přesto se nespokojí s definitivním počtem těchto možností. V rámci své kreativity vymýšlí nové hieroglyfy, které částečně vycházejí z archetypu egyptského písma, ale zároveň ukazuje další možnosti stylizace zvířat, figur a předmětů. To, co je pro Borise Noska typické, je právě cit pro stylizaci - umět zdůraznit to podstatné a vypustit to nedůležité. První piktogramy, loga a znaky vytváří už na střední škole Václava Holara. Na pražské Akademii výtvarných umění pokračuje ve stylizacích - zejména zvířat i africké fauny - a posouvá je od typického fragmentu až k minimalistickému znaku.

V tomto obraze však dochází k propojení citace a respektu výtvarného tvarosloví starověku s modernistickým původním autorským názorem. Tyto hieroglyfy, provedené v reliéfu, navíc připomínají vzdáleně i pravé egyptské reliéfy, které autor dobře zná z architektonických  památek - chrámů na Nilu, jako je Karnak, Luxor, Edfu, Philae i Abú Simbel. Vzhledem k tomu, že v těchto lokalitách působil dlouhý čas opakovaně a mohl tyto artefakty studovat do hloubky, staly se tak zásadním inspiračním momentem jeho tvorby právě v tomto cyklu Egyptských reminiscencí.

Podpis a signatura zaručují 100% autorství, pravost námětu i specifických technologických postupů autora, akademického malíře Borise Noska.

Signatura je umístěna na spodní straně obrazu - BO. NO. 2022.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:

Podobné produkty

She tisk
Tip
7 800 Kč
Skladem (5 ks)

Umělecký tisk „She“ projekt TyTaky signováno / v dřevěném rámu / limitovaná edice Rozměr: 50 x 60 cm  

1379
ska03
6 900 Kč
Skladem (1 ks)

litorgrafie

1107
ska04
6 900 Kč
Skladem (1 ks)

litografie

1101
Karta J
Tip
7 800 Kč
Skladem (5 ks)

Umělecký tisk „Card J“ projekt TyTaky signováno / v dřevěném rámu / limitovaná edice Rozměr: 50 x 60 cm  

1391
Queen card Q
Tip
7 800 Kč
Skladem (5 ks)

Umělecký tisk „Queen card Q“ projekt TyTaky signováno / v kovovém rámu / limitovaná edice Rozměr: 50 x 60 cm  

1373
404 not found
Tip
7 800 Kč
Skladem (5 ks)

Umělecký tisk „404 not found“ projekt TyTaky signováno / v dřevěném rámu / limitovaná edice Rozměr: 50 x 60 cm  

1385
Ego
Tip
7 800 Kč
Skladem (5 ks)

Umělecký tisk „Ego“ projekt TyTaky signováno / v paspartě a rámu / limitovaná edice Rozměr: 50 x 60 cm  

1376
Obrázek45
10 800 Kč
Skladem (1 ks)

Cyklus Mimikry Dvoubarevná litografie na papíru Conqueror Rozměr: 42 x 30 cm

236
eg 2
Novinka Akce
11 500 Kč
Skladem (>5 ks)

Cyklus Egyptské reminiscence Grafický list – kompozice egyptských památek V okrovém provedení. Čtyřbarevná kombinace serigrafie a litografie + basreliéfní zlatá ražba....

227
Eso A tisk
Tip
8 200 Kč
Skladem (5 ks)

Umělecký tisk „Eso A“ projekt TyTaky signováno / v paspartě a rámu / limitovaná edice Rozměr: 50 x 60 cm  

1388
PastedGraphic 8 2
10 800 Kč
Skladem (1 ks)

Cyklus Mimikry Dvoubarevná litografie na papíru Conqueror Rozměr: 42 x 30 cm

56
Týnský chrám  Nosek Boris
13 500 Kč
Skladem (1 ks)

Originální kombinace tisku a malby tuší z cyklu "Procházky Prahou". V dřevěném rámečku.   40 x 30 cm   Rok 2018

780